Miljön på förskolan

Den pedagogiska miljön har stor betydelse för bland annat barns utforskande och trivsel på förskolan. Eftersom vi är ett nytt arbetslag med en ny barngrupp beslöt vi att ändra avdelningens miljö. Vi observerade barns lek inomhus de senaste veckorna för att ta reda på vad barnen tyckte om att lek med och var leken höll hus. Leken har en viktig roll för barns utforskande, utveckling och lärande.


Igår kväll stannade vi kvar på förskolan för att inventera material vi hade på avdelningen och möblerade om avdelningen. Vi utgick från våra observationer för att sortera material och även plocka bort material som barnen inte använder. Vi samlade ihop materialen så att barnen ska inspireras för mer skapande. Nu är det rum i rummet som ger barnen möjlighet att i lugn och ro skapa eller bygga. När vi ändrade om miljön hade vi i åtanke att inkludera centrala delar från läroplanen för barns utveckling och lärande, därför skapade vi från som kan ge barnen möjlighet att utvecklas i bland annat språk, matematik, teknik och skapande. Idag när barnen kom till förskolan var de glatt överraskade över förändringen som har skett på avdelningen. Nu är vi längtansfulla för att se hur detta ska bidra till att de har en bra vistelse på förskolan som bjuder på ett lustfyllt lärande. 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Förskollärarbloggen

Hej och välkomna till denna blogg. Mitt namn är Zeineb och jag är nyexaminerad förskollärare. Jag har tidigare arbetat på förskola men mitt nuvarande anställning är den första som förskollärare. Denna blogg ska innehålla blogginlägg om mitt yrke som förskollärare. Jag kommer att dela med mig av blogginlägg och bilder från det som sker i min vardag på förskolan. Just nu jobbar jag med barn i 3-5 års ålder.

RSS 2.0